Eliška 12let – Youtube je pro nás vášeň
V tomto článku, bych si s Vámi ráda promluvila o tématu, které se teď hodně řeší a řekla bych vám můj názor .Tak doufám že si na mě pět minutek uděláte před tím, než půjdete do práce nebo při odpolední kávě a nebo kdykoliv jindy. Aby jste si byli jistí co přesně to je za téma. Tak bych se ráda věnovala tématu youtube a jiných věcí z internetu.
Předpokládám, že většina z vás youtubíčko bude znát, ale pro těch pár lidí kteří to nevědí, bych ráda objasnila o co vlastně mezi námi náctiletými jde . Yotube je největší server na internetu pro přidávání video souborů. Většina z nás ho používá. Ale jistě ho jinak vnímáme. Je to hlavně zábava nás a naší generace. Jsou na něm naše vzory, ale i lidi, které nemáme rádi. I přesto pro nás youtube hodně znamená, ale to někteří lidé nedokážou pochopit. Většina dětí sleduje youtube s nadšením a těší se na to, až jejich oblíbený youtuber vydá nové video. A v ten moment, kdy zjistíte, že máte plné odběry videí je to tak krásný pocit. Je to tak krásné jako když vy dospěláci dostanete výplatu.
Jsme šťastní a zároveň napjatí co ve videu bude, co nového se zas dovíme. Ale to vy dospělí zřejmě nikdy nepochopíte a taky nepochopíte to jakou část lidí youtube dokáže ovlivnit . Mám kamaráda, který nikdy nedostal horší známku jak za 2 z angličtiny a je to kvůli zahraničním videím které rád sleduje. Nebo vám můžu vyprávět o kamarádovi, který vždy byl takový tichý, pak se rozhodl natáčet videa a teď je plný energie a a baví ho to co dělá. Jasně že pár lidí taky ovlivnilo to horší, třeba že se nestíhají učit a pak dostávají špatné známky . Nebo nežijou vůbec realitou a neumí se samy rozhodovat jak říká můj táta. Ale ty pozitiva podle mě převažují a nemyslím si, že jsme všichni tak zkažený jak říkáte.
Nemusíte nás všechny házet do jednoho pytle a dělat si z nás legraci. Přece jenom jsme mladší a žijeme si vlastní životy. Pár dětí takových sice je, ale ne všichni jsme stejní. A to mě nejvíc mrzí na světě dospělejch. Někteří z nich si neumí udělat ani vlastní názor jenom následují jiné, kteří jim to řeknou a chovají se, jak říká můj taťka, jako ovce. Je to něco jako muzika v rádiu, kde hrajou hit, který je úplně strašnej, ale je to hit, protože je hraný v rádiu. Hrají ho, ale proto, že si za to ten muzikant zaplatí . Lidi to slyšejí furt dokola, až se jim to začne líbit. Dokonce si myslím, že někteří dospělí jsou horší než my děti.
A o tom všem je pro nás youtubíčko! Doufám, že jste mě dobře pochopily a taky doufám že si na to uděláte vlastní názor. A tímhle bych se s vámi chtěla rozloučit a poděkovat vám za čas co jste tomuto článku věnovali .
autor: Za generaci „Z“ Eliška 12let
Příslušníci generace Z jsou první, kdo se narodili do digitálního světa, do téže doby, v jaké se začal rozvíjet World Wide Web a dnešní podoba internetu. Od dětství se pohybují v prostředí bezdrátových sítí, osobních počítačů, notebooků, iPodů, přehrávačů mp3, mobilních telefonů, počítačových a video her atd. Sociální sítě (MySpace, Twitter, Facebook a další) a instant messaging splňuje jejich potřebu být online – komunikovat a sdílet obsahy virtuálně v reálném čase. Používají současně jednak více hardwaru, jednak více softwarových aplikací na jednom zařízení, stejně jako nejrůznějších zdrojů informací.
Internet však používají živelně, mnohem dříve než projdou jakoukoli formální přípravou, mnohdy jako jediný zdroj informací, bez znalosti sofistikovanějších vyhledávacích strategií a kritického hodnocení obsahu. Podle standardů American Library Association (Information literacy standards for student learning) není tato internetová generace informačně gramotná.
Na internetu „žijí“ – baví se i učí, ale i nakupují – již v dětském věku jsou aktivními a samostatnými spotřebiteli.
Vzdělávání a výchova dětí vyrůstajících v digitálním světě, tzv. digital natives, klade specifické nároky na učitele, rodiče a ostatní tzv. digital immigrants, z nichž někteří mohou mít obavy z nutnosti změn učebních modelů nebo i sociálních rolí.
Oproti předchozím generacím generace Z technologie nejvíce využívá, ale je také technologiemi nejvíce ohrožena – např. závislostmi na internetových aplikacích, online útočníky apod. Přístup k technologiím přináší této generaci jak pozitiva tak negativa, nepochybně však jedinci bez přístupu k novým médiím jsou ve společnosti znevýhodněni.
Protože velká část generace Z ještě nedosáhla dospělosti, odborníci jsou opatrní v odhadech jejich životních aspirací. Hovoří o faktorech, které by mohly ovlivnit jejich životy. Generace Z (ve srovnání s předchozími) se narodila starším matkám, do menších rodin, je zahrnuta horlivou péčí ambiciózních rodičů. Nemusela by tak mít problém s autoritami a adaptabilitou (New Silent Generation). Samozřejmost sdílení a komunikace by mohla být příčinou vyšší míry kooperativnosti a méně sebeprosazování. Pesimističtější scénáře vidí totéž jako problém hledání své profesní role mezi „lídrovstvím“ a týmovou prací. Optimisté vidí generaci Z jako méně materialistickou, sociálně spravedlivější, vzdělanou, technologicky zdatnou a inovativní.
Uvedené charakteristiky generace Z vycházejí ze vztahu jejích příslušníků k informačním technologiím, proto je třeba si uvědomit, že se nebudou vztahovat na jedince narozené sice v odpovídajícím období, patřící však k socioekonomicky znevýhodněným skupinám bez přístupu k technologiím či schopnosti je používat. Jde tedy o lidi žijící v technologicky rozvinutých zemích, respektive bez indispozic vzhledem k technologiím.
zdroj: WikiKnihovna autor: Věra Bertha Večeřová
Hodnocení článku:
Komentáře